(Utdrag ur Statsvetenskaplig tidskrift, nr 2/2011)
Förvaltningsforskare, men säkert även andra akademiker, praktiker och samhällsintresserade medborgare, förvånas ofta över politikers (och deras närmaste tjänstemäns) uppfinningsrikedom i fråga om att styra och utvärdera sin förvaltning. Grovt sett kan modellerna för förvaltningsstyrning föras till antingen detaljstyrning, med litet manöverutrymme för förvaltningen och svagt politiskt intresse för utvärdering, eller till målstyrning med större manöverutrymme för förvaltningen och starkt politiskt intresse för utvärdering. De flesta förvaltningspolitiska system kombinerar inslag från bägge dessa ideal. Och kombinationsvalen är konsekvensrika – inte bara för förvaltningsforskare.
Förvaltningsforskare, men säkert även andra akademiker, praktiker och samhällsintresserade medborgare, förvånas ofta över politikers (och deras närmaste tjänstemäns) uppfinningsrikedom i fråga om att styra och utvärdera sin förvaltning. Grovt sett kan modellerna för förvaltningsstyrning föras till antingen detaljstyrning, med litet manöverutrymme för förvaltningen och svagt politiskt intresse för utvärdering, eller till målstyrning med större manöverutrymme för förvaltningen och starkt politiskt intresse för utvärdering. De flesta förvaltningspolitiska system kombinerar inslag från bägge dessa ideal. Och kombinationsvalen är konsekvensrika – inte bara för förvaltningsforskare.
Kvalitet
på högskolorna
Regeringen uppmanade för ett par år
sedan Högskoleverket att ta fram ett system för kvalitetsutvärdering av landets
högskoleutbildningar. Det är nu sjösatt och från och med årsskiftet ska Högskoleverket
bedöma samtliga svenska högskoleutbildningars resultat. Resultat i högre utbildning är inte alldeles enkelt att
mäta, ett problem som Högskoleverket löst genom att definiera resultat som ”i vilken utsträckning
studenternas faktiska studieresultat motsvarar de förväntade studieresultaten”[1]. De förväntade studieresultaten finns enligt Högskoleverket uttryckta i
den så kallade examensbeskrivningen som gäller för den aktuella utbildningen,
listade i bilaga 2 i Högskoleförordningen (1993:100). Målen är där uppdelade i
en för lärare och elever nu välkänd triptyk: kunskap och förståelse, färdighet
och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt. Så här lyder förordningstexten:
”För kandidatexamen skall studenten
·
visa kunskap och
förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets
vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning
inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor
·
visa förmåga att
söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en
problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och
situationer, att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att
genomföra uppgifter inom givna tidsramar, att muntligt och skriftligt redogöra
för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika
grupper, och visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom
det område som utbildningen avser
·
visa förmåga att
inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta
vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, visa insikt om kunskapens roll
i samhället och om människors ansvar för hur den används, och visa förmåga att
identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.”[2]
Uppsatsläsning
en masse
De faktiska
studieresultaten hoppas Högskoleverket kunna fånga genom att granska
studenternas självständiga arbeten, utvalda genom slumpvisa stickprov, 5-24
arbeten per utbildning. Den här räkneövningen är lite skakig, men låt säga att
varje utbildningsområde (ca 150 stycken) finns representerat på fem olika
institutioner och att från varje institution ska tio självständiga arbeten
granskas – då skulle det betyda att hela 7500 uppsatser ska läsas och bedömas
under de följande tre åren (alla utbildningar ska vara bedömda till utgången av
2013). Ta den siffran med en nypa salt – klart är ändå att administrativt
monster krävs för att hantera denna totalutvärdering: med, som det heter på
Högskoleverkets hemsida, webbmöten, samrådsmöten, upptaktsmöten,
bedömarrekrytering, bedömarutbildning, pilottestning och metodutveckling. Dessutom
är de självständiga arbetena inte de enda bedömningsgrunderna, till dessa läggs
även enkäter till tidigare studenter, institutionernas självvärderingar – och
platsbesök (750 stycken med kaffe och kaka, om min räkneövning håller streck)!
Resultatet
av resultatet
De institutioner och utbildningar som i
slutändan får betyget ”mycket hög kvalitet” kan bli föremål för en belöning, en
”kvalitetspeng”, medan de som visat ”bristande kvalitet” kan få antingen
indraget examenstillstånd eller minskade resurser – enligt principen att de som
är bäst ska få möjlighet att dra ifrån och de som är sämst aldrig ska få
resurser nog att komma ifatt. Det här strider kanske mot någras
fördelningspolitiska uppfattning om rättvisa och likvärdighet, men med motsatt
princip, att medel skulle omfördelas från hög- till lågpresterande, finns
risken (menar konstruktörerna, åtminstone implicit) att de bästa istället
skulle anstränga sig för att försämra sina resultat.
Uppsatsläsning
en masse
Alla målen i förordningen ovan kanske
inte förväntas vara uppfyllda i en och samma uppsats, men så snart en granskare
blir selektiv måste ju alla andra granskare också bli det, för jämförbarhetens
skull. Och åtminstone min uppfattning av kandidatuppsatser är att de är lite
som fingeravtryck, ingen är den andra lik. Jag har också sett uppsatser som
uppfyller nära alla kriterier i förordningen, men som av andra skäl fått ett
lågt betyg – och tvärtom. Utvärderingen har säkert fått många institutioner att
tänka till kring kvalitet på utbildning och uppsatser. Men risken är att man nu
stirrar sig blind på (den ju egentligen strömlinjeformande) förordningen och
uppmanar studenterna att hellre skriva texter där punkterna är avprickade än
att visa sin skapande begåvning – större, alltså, att tänka rätt i boxen än fritt
utanför den.
Fri
och ofri skolmarknad i England
Även om Högskoleverket (till exempel i
sitt yttrande över senaste långtidsutredningen[3]) ibland säger att det
samhällsekonomiska nyttoperspektivet behöver kompletteras med andra värden när
utbildningssystem utvärderas, är vi nog många på universitet och högskola som
har känslan av att just det samhällsekonomiska
nyttoperspektivet får ett allt större genomslag i politik för och i
utvärdering av utbildning. Den känslan är nog än starkare i England, där
koalitionsregeringen till högljudda protester drivit igenom höjda
universitetsavgifter (en termin på Cambridge kostar nu över 200 000 kr)
och kraftigt sänkta basanslag för samhällsvetenskap och humaniora. De engelska
politikernas säregna mix av detalj- och målstyrning i utbildningspolitiken
illustreras av att man där försöker skapa ett slags fri marknad för högre
utbildning, samtidigt som man inte drar sig för att ingripa i denna marknad – det
kommer till exempel inte vara tillåtet för alla universitet att höja sina
avgifter, och den engelska regeringen har luftat planer på att inrätta en ny,
mäktig organisation med befogenheter att finansiera och konstruera särskilda
utbildningar, stänga institutioner som inte lever upp till målen (om till
exempel hur många avhopp som ska tillåtas på en utbildning) och hantera
studenters klagomål.[4]
Forskningens
nytta
Det heter nu också att vid fördelning av
engelska forskningsmedel ska forskningens konsekvenser och nytta för samhället
spela roll (man är så precis att man säger att en femtedel av varje individuell
anslagsgranskning ska vikas åt det sökta arbetets ”impact”). Kritiker tror detta
framgent kommer leda till att bara nyttan för näringslivet och de just då
sittande politikerna kommer att vägas in – och då ligger samhällsvetenskaperna
och humaniora risigt till. För den engelska statvetarartikelns samhällsnytta är
säkert lika svårmätt som resultatet på den svenska kandidatuppsatsen.
”That the importance of the
humanities cannot be registered on a spreadsheet shows the limitations of
spreadsheets, not of the disciplines being measured.”[5]
MAGNUS
ERLANDSSON
STATSVETENSKAPLIGA
INSTITUTIONEN
OCH SCORE,
STOCKHOLMS UNIVERSITET
[1]
http://www.hsv.se/kvalitet/utvardering.4.7b18d0f311f4a3995d57ffe3709.html,
per den 16 juni 2011.
[2]
Högskoleförordning (1993:100), bilaga 2
[3]
http://www.hsv.se/download/18.27d86368130216405a680002741/13-1948-11-yttrande-langtidsutr.pdf,
per den 16 juni 2011.
[4] Pears, I (2011), After Browne, i London Review of Books,
Vol 33, No 6, 17 mars 2011, (http://www.lrb.co.uk/v33/n06/contents).
[5] Pears, I (2011), After Browne, i London Review of Books,
Vol 33, No 6, 17 mars 2011, (http://www.lrb.co.uk/v33/n06/contents).